Βρεφικά 0-12 Μηνών

1o Τρίμηνο

Αδρή κινητικότητα

  1. Κεφάλη στη μέση γραμμή
  2. Κίνηση ΑΑ συμμετρικά
  3. Κλωτσάει δυνατά
  4. Αρχόμενη στήριξη κεφαλής

Λεπτή κινητικότητα

  1. Χέρια στο πηγούνι
  2. Χέρια στο θώρακα
  3. Χέρια ανοιχτά (απαγωγή)
  4. Σύλληψη κουδουνίστρας για λίγο

Όραση

  1. Παρακολουθεί παιχνίδι οριζόντια και ίσως κάθετα
  2. Παρακολουθεί ανθρώπινα πρόσωπα
  3. Παρακολουθεί κινήσεις στο περιβάλλον
  4. Ενοχλείται από έντονο φως

Ακοή Ομιλία

  1. Ενοχλείται από δυνατούς ήχους
  2. Ηρεμεί με οικείες φωνές
  3. Σιωπά με κουδουνίστρα – νανούρισμα
  4. Γυρνάει προς τον οικείο ήχο
  5. Φωνοποιεί “Turn talking”
  6. Χτυπάει τα χείλια του ή τα βυζαίνει όταν ακούει ότι ετοιμάζεται το γάλα
Βρέφη με προβλήματα ακοής τρομάζουν όταν δουν ξαφνικά τη μητέρα τους. ΠΡΟΣΟΧΗ στο άγγιγμα.

Κοινωνική Αλληλεπίδραση και Παιχνίδι

  1. Βλεματική επαφή με νόημα (ευχαριστημένο, ανήσυχο)
  2. Προσμονή για ευχάριστες  ρουτίνες (γάλα, μπάνιο)
  3. Ευχαρίστηση με χάδια κι απάντηση στο “baby talk”

 Πρήνη

  1. Αρχόμενη στήριξη στα αντιβράχια
  2. Χαλαρό grasp  reflex
  3. Γρατσουνάει επιφάνεια στήριξης
  4. Ανύψωση κεφαλής 45ο

 


 2o Τρίμηνο

Αδρή κινητικότητα 

  1. Σηκώνει το κεφάλι του να δει τα πόδια του  
  2. Φέρνει τα πόδια του στην κοιλιά του και τα πιάνει
  3. Κάθεται με υποστήριξη
  4. Ρολάρει προς αριστερά
  5. Ρολάρει προς τα δεξιά

Λεπτή κινητικότητα

  1. Απλώνει και τα δύο χέρια για να πιάσει
  2. Σύλληψη παλαμιαία
  3. Μεταφέρει αντικείμενα από το ένα χέρι  στο άλλο

Όραση

  1. Ορθοφορεί ( δε στραβίζει)
  2. Καρφώνει το βλέμμα του σε αντικείμενα του ενδιαφέροντός του
  3. Όταν πέφτει ένα παιχνίδι εντός του οπτικού του πεδίου το παρατηρεί ως το τέλος
  4. Αν πέσει αντικείμενο εκτός του οπτικού του πεδίου το αναζητά με το βλέμμα του ή αδιαφορεί

Ακοή Ομιλία

  1. Γυρνάει στις οικείες φωνές
  2. Γυρνάει το κεφάλι του στην πηγή ήχου, όταν αυτός παράγεται στο επίπεδο των αυτιών του
  3. Αφουγκράζεται φωνές χωρίς να βλέπει τον ομιλητή 
  4. Φωνοποιεί όλα τα φωνήεντα και παράγει δισύλλαβους ήχους (α-α/α-ντα/α-ρου/κτλ.)
  5. Γελάει, ξεκαρδίζεται με παιχνίδι , τσιρίζει όταν θυμώνει

Κοινωνική Αλληλεπίδραση και Παιχνίδι

  1. Βάζει τα πάντα στο στόμα
  2. Πιάνει το μαστό ή το μπουκάλι όταν βυζαίνει
  3. Ευχαρίστηση με χάδια κι απάντηση στο “baby talk”
  4. Κουνάει κουδουνίστρα με σκοπό και περιεργάζεται τα αντικείμενα
  5. Ευχαριστιέται και χαίρεται με κάθε είδους κινητικού παιχνιδιού (πετάω με φως, χρώμα και ήχο πάνω- πιάνω- γυρνάω ανάποδα)
  6. Δεν έχει ακόμα φόβο των ξένων αλλά μπορεί να δείξει μια συστολή αν δεν είναι κάποιος οικείος κοντά του. ΠΡΟΣΟΧΗ: Αποκτά φόβο των ξένων μετά τους 7 μήνες.

 Πρήνη

  1. Σηκώνει τα χέρια του με έκταση αγκώνος
  2. Παρατηρεί με το κεφάλι του από αριστερά και δεξιά
  3. Κάνει “σούστα” με το κορμί του

 


 3o Τρίμηνο

Αδρή κινητικότητα 

  1. Κάθεται στο πάτωμα και γέρνει μπροστά για να πιάσει παιχνίδι χωρίς να πέφτει  
  2. Γυρνάει στο πλάι καθισμένο για να παρατηρήσει 
  3. Παίζει στο πλάι – πλάγιες μεταφορές βάρους 
  4. Μετακινείται ρολάροντας και έρποντας. Επιχειρεί να μπουσουλήσει
  5. Έλκει το βάρος του σώματός του στην όρθια θέση αλλά ξανακάθεται χωρίς έλεγχο
  6. Υποβασταζόμενο στην όρθια κάνει βήματα εναλλάξ

Λεπτή κινητικότητα

  1. Σύλληψη αντικειμένων με περιστροφή καρπών 
  2. Περιεργάζεται – αγγίζει με τον δείκτη
  3. Δείχνει μακριά με τον δείκτη
  4. Πιάνει κορδόνι ανάμεσα στα δάκτυλα και τον αντίχειρα προκειμένου να φέρει αντικείμενο κοντά του
  5. Αφήνει αντικείμενο να πέσει κάτω – δεν το τοποθετεί
  6. Αναδυόμενη αντιτακτή σύλληψη (pincer grasp)

Όραση

  1. Παρακολουθεί αντικείμενα που μετακινούνται ή πέφτουν
  2. Παρακολουθεί τις δραστηριότητες ανθρώπων και ζώων σε απόσταση λίγων μέτρων για μερικά λεπτά

Ακοή Ομιλία

  1. Ψάχνει την πηγή των ήχων στο χώρο – ανθρώπινη φωνή
  2. Μπαμπαλίζει με ρυθμό και τονικότητα
  3. Αρέσκεται να ακούει τον εαυτό του
  4. Φωνάζει να τραβήξει την προσοχή
  5. Φωνάζει, αφουγκράζεται και ξαναφωνάζει αν δεν υπάρξει ανταπόκριση
  6. Καταλαβαίνει «όχι» και «γεια σου»

SOS: Φτωχές ή μονότονες φωνούλες μετά τον 8ο – 9ο μήνα πρέπει να εγείρουν ανησυχία

Κοινωνική Αλληλεπίδραση και Παιχνίδι

  1. Κρατάει, δαγκώνει και μασάει μπισκότο, υποστηρίζει το μπιμπερό όταν τρώει, επιχειρεί να πιάσει το κουτάλι όταν το ταΐζουμε, βουτάει γρήγορα τα χέρια στην κρέμα 
  2. Κάνει υπερέκταση το σώμα του προς τα πίσω φωνάζοντας όταν θυμώνει
  3. Φοβάται τους ξένους, κρύβει το πρόσωπό του στην αγκαλιά των οικείων
  4. Εξακολουθεί να βάζει τα πάντα στο στόμα
  5. Χτυπάει αντικείμενα μεταξύ τους και στο πάτωμα, αρέσκεται στους ήχους που κάνουν
  6. Παίζει «κουκου- τζα» - ΠΑΛΑΜΑΚΙΑ
  7. Προσφέρει παιχνίδι σε ενήλικα, αλλά δεν το εναποθέτει ακόμα στα χέρια του
  8. “Object permanence”. Ψάχνει να βρει αντικείμενο κάτω από μαξιλάρι, αφού το δείξουμε ότι το κρύψαμε  

 

 


 4o Τρίμηνο

Αδρή κινητικότητα 

  1. Κάθεται από ύπτια θέση  
  2. Μπουσουλάει, ολισθαίνει πάνω στην έδρα του, αρκουδίζει, ανεβαίνει σκαλιά έρποντας ή μπουσουλώντας 
  3. Περιφέρεται στο δωμάτιο υποστηριζόμενος από έπιπλα με πλάγια βήματα 
  4. Περπατάει υποστηριζόμενος ίσως και αυτόνομα 

Λεπτή κινητικότητα

  1. Αντιτακτή σύλληψη 
  2. Πετάει αντικείμενα και παρακολουθεί την πτώση τους
  3. Κοιτάζει στο σωστό μέρος για αντικείμενα εκτός του οπτικού του πεδίου 
  4. Δείχνει με το δάκτυλο 
  5. Κρατάει δυο κύβους, έναν σε κάθε χέρι και τους χτυπάει μεταξύ τους

Όραση

  1. Σε εξωτερικούς χώρους παρακολουθεί με ενδιαφέρον ανθρώπους, αυτοκίνητα 
  2. Αναγνωρίζει οικεία πρόσωπα από απόσταση 
  3. Δείχνει ενδιαφέρον για εικόνες (πχ εικονογραφημένο παραμύθι)

Ακοή Ομιλία

  1. Αναγνωρίζει και γυρνάει στο όνομά του 
  2. Μπαμπαλίζει δυνατά, ασταμάτητα και με προσωδία, μιμείται διάλογο 
  3. Προφέρει σχεδόν όλα τα φωνήεντα και αρκετά σύμφωνα 
  4. Αντιλαμβάνεται απλή εντολή υποβοηθούμενη από χειρονομία 
  5. Αντιλαμβάνεται τον ορισμό των λέξεων από τη χρήση τους (definition-by-use)

Κοινωνική Αλληλεπίδραση και Παιχνίδι

  1. Πίνει από ποτήρι με επιστόμιο και επιχειρεί να φάει με το κουτάλι (λερώνει…)
  2. Βοηθάει στο ντύσιμο(χέρι για μανίκια, πόδι για παπούτσια)
  3. Δε βάζει πράγματα στο στόμα
  4. Βάζει - βγάζει πράγματα σε μια κούπα όταν του το δείξεις 
  5. Επαναλαμβάνει κινήσεις προκειμένου να παράγει π.ήχους που τον ευχαριστούν (δραστηριότητα με σκοπό)
  6. Βρίσκει γρήγορα κρυμμένα αντικείμενα
  7. Δείχνει τρυφερότητα και προτίμηση στους οικείους
  8. Κάνει “γεια σου”, χτυπάει παλαμάκια και κατά παραγγελία και μόνος του